Биыл Қазақстан мектептері жаңартылған білім беру мазмұнына көшуді аяқтауда. Енгізу төртінші жыл жүріп жатыр, сонымен қатар оқушыларды бағалау жүйесі өзгеруде. Барлық салаларда инновацияларды енгізу әрдайым белгілі бір қиындықтармен жүреді, олар әртүрлі қабылданады және мұны толық түсіну үшін уақыт қажет. Бағалау процесі-қазіргі оқыту мен оқудың маңызды элементтерінің бірі. Қазақстан үшін жаңа критериалды бағалау жүйесі білім алушыны дамытуға, оның оқуға деген қызығушылығы мен ынтасын арттыруға бағытталған.
Критериалды бағалау критериалды тәсілге негізделген-оқушының білім берудің күтілетін нәтижелеріне жеке жақындау дәрежесін анықтау. Критериалды бағалау кезіндегі бағалардың объективтілігі дескрипторлармен расталады, оларды құруға оқушылар қатысады, бағаларды модерациялау, талқылау және салыстыру арқылы. Бағалаудың жаңа жүйесі оқушыға тек оқу процесінде ғана емес, сонымен қатар өзінің оқу нәтижелерін бағалауда да белсенді болуға мүмкіндік береді. Критериалды бағалау жүйесі мұғалімге оқушының жетістіктеріне назар аударуға, өсу аймағын белгілеп, әлі үйренуге болатын нәрсені бөліп көрсетуге мүмкіндік береді.
Критериалды бағалаудың мәні белгіден бас тарту емес, оқушыға оқу іс-әрекетін жоспарлауға, мақсаттарды, міндеттерді, оларға қол жеткізу жолдарын анықтауға, өз жұмысының нәтижесін бағалауға мүмкіндік береді. Мұғалім оқу міндеттерімен анықталатын бағалау критерийлерін негізге алады және оқушының жұмыс барысында жүзеге асыратын және жұмыс нәтижесінде жақсы игеруі керек әр түрлі іс-шаралар тізімін ұсынады. Дескрипторлар әр критерий бойынша оқушының жетістік деңгейлерін сипаттайды (ең жақсы нәтижеге жетудің барлық қадамдарын дәйекті түрде көрсетеді) және белгілі бір ұпай санымен бағаланады: жетістік неғұрлым жоғары болса, балл соғұрлым жоғары болады. Осылайша, критериалды бағалау мектеп оқушыларын олардың оқуына жауап беруге үйретеді.
Бұрынғы жүйеде оқушының білімі 5 балдық шкала бойынша бағаланды. Ал критериалды бағалау-бұл оқушының жетістікке жетелейтін бағалау жүйесі. Ол екі бөліктен тұрады: қалыптастырушы бағалау (қалыптастырушы) және жиынтық бағалау (жиынтық). Қарапайым тілмен айтқанда, қалыптастырушы бағалауда сандық бағалау жоқ: "5", "4", "3" немесе "2". Мұғалім оқушының ауызша немесе жазбаша жұмысын бағалайды және күнделікте немесе дәптерде бағалаудың орнына тиісті пікір айтады. Бұл жазбаны ата-аналар көреді және осылайша кері байланыс орнатылады. Өз пікірін білдіре отырып, мұғалім баланың жетістіктері туралы айта отырып, оқушының сабақта не білгенін және келесі сабақтарда қандай жақтарын дамыту керектігін түсіндіруі керек. Қалыптастырушы бағалаудың мақсаты-оқушыны оқыту процесінде қолдау, оған бағдарламаны игеруде жоғары нәтижелерге қол жеткізуге көмектесу.
Жиынтық, дәлірек айтқанда жиынтық бағалау-бұл белгілі бір тақырып/ бөлім немесе тоқсан аяқталғаннан кейін қойылған баға, ал оқу жылының соңында қорытынды баға қойылады. Жиынтық бағалау кезінде оқушыға тақырыптар, игерілген сабақтар бойынша тапсырмалар беріледі, содан кейін ол тақырыпты игерген кезде баға қойылады. Яғни, біз түсінетініміздей, қалыптастырушы бағалау өткен сабақты күнделікті талқылау түрінде жүргізіледі, ал жиынтық бағалау – бұл бірнеше сабақтан кейін немесе тоқсанның соңында қойылған жиынтық бағалау. Тақырып/бөлім аяқталғаннан кейін оқушы қорытынды бағалау деп аталатын тест тапсырмаларын орындау кезінде алған білімдерін көрсетуі керек. Жиналған баллдар әрбір бөлімнің (БЖБ – бөлімі үшін жиынтық бағалау) және тоқсанның (тоқсан үшін жиынтық бағалау – ТЖБ) қорытындылары бойынша жинақталады. Осындай объективті бағалаумен студент нақты баллдың не себеп болғанын және одан әрі оқу, тарту үшін резерв бар жерде көреді. Барлық осы деректерді мұғалімдер оқушының электронды күнделігінде ұсынады, оны ата-аналар интернеттен көре алады.
Критериалды бағалау оқушы өзінің жетістіктері мен сәтсіздіктері туралы ақпарат алған кезде кері байланыс функциясын орындайды. Сонымен қатар, аралық жұмыстың ең қанағаттанарлықсыз нәтижелерін де студент өз нәтижелерін жақсарту үшін ұсыныстар ретінде қабылдайды.
Бағалау және оның объективтілігі мәселесі мұғалімдердің оқыту практикасында да, оқушылардың алдында да өз оқуының табыстылығын бағалау үшін өткір тұр. Мұғалім үшін бағалау арқылы пәнге деген қызығушылықты қалай төлемеу керек, керісінше оқушыны өзіне қатысты алға жылжуға ынталандыру маңызды. Бағалау мұғалімнің қолында білім жолында оқушыға жаңа мүмкіндіктер ашатын құрал болуы керек. Бұл әсіресе қазіргі кезеңде біз білім беру парадигмасын өзгерту арқылы мұғалім оқу процесінің ортасында тұрған модельден оқушылар құратын, ал мұғалім тек бағыт беретін модельге көшетін кезде өте маңызды.